onsdag 19 januari 2011

Tacopaj



Gårdagens middag blev tacopaj. Har ärligt talat aldrig gjort just tacopaj, har gjort massa andra pajer. Men jag var lite både på tacos och paj, så då blev det en kombination. Jag har varit lite lat och använt både färdig kryddmix och salsa.

Ingredienser 4 port

Pajdeg
200 gram vetemjöl
125 gr smör el margarin
2 msk vatten

Fördela smöret i mjölet till en smulig deg, tillsätt vattnet och arbeta hastigt ihop till en deg. Jag gjorde detta i en matberedare.
Lägg kallt i minst 1 timme.
Kavla sedan ut degen och lägg i en pajform. Förgrädda i ca 10 min på 200 grader.

Fyllning
400 gr nötfärs
1 påsekryddmix
1 liten burk salsa, 230 gr, valfri styrka
150 gr riven ost
2 ägg
2 dl creme fraiche, valfri fetthalt

Stek köttfärsen enligt instruktionerna på kryddmixen. Rör ner salsan och låt det stå på spisen och puttra i ca 5-10 min.
Vispa ihop ägg och creme fraiche. Häll först köttfärsen, sen ost och till sist äggsmeten i pajskalet.
Grädda i ugnen på 200 grader i ca 30 min el till äggen stelnat.
Servera med guacamole, gräddfil och sallad


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar