lördag 15 januari 2011

Bbq-kyckling i ugn


Dags för ett recept för oss vuxna i familjen. Min lust för matlagning har återvänt efter semestern. Så nu ska jag försöka bli bättre på att uppdatera bloggen även med maten vi vuxna äter.

Det blev ett litet ihop kok till middagen i torsdags. Hade creme fraiche som snart skulle gå ut, broccoli och massa kyckling i frysen. Jag gillar matlagning med minimalt med disk, allt i en panna är smidigt och enkelt.

Ingredienser 4 port
900 gr kycklingfilé
2 pkt bacon
5 dl creme fraiche, lätt
1 tsk sambal olek
½ tsk soja
1 msk kycklingfond
½ dl chilisås
½ dl ketchup
½ dl bbq-sås
500 gr färsk broccoli

1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Bryn kycklingfiléerna i lite smör, krydda med salt och peppar. Lägg i en ugnsform.
3. Tärna och stek baconet och dela broccolin i mindre buketter. Häll över kycklingen.
4. Blanda ingredienserna till såsen och häll över formen.
5. Kör allt i ugnen till kycklingen är färdig, den ska ha en innertemperatur på 70 grader. Det tog ca 30-40 min för mig. Om såsen börjar nästan se bränd ut, lägg på aluminiumfolie på formen.
6. Servera med ris och ev en grönsallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar