måndag 28 februari 2011

Hamburgerbröd bakat med Manitoba cream

Jag köpte detta mjöl efter att ha läst om det i flera bloggar. Det ger luftigare och högre bröd och används av proffsen. Så jag passade på att prova detta idag när jag gjorde hamburgerbröd. Hembakade hamburgerbröd smakar så mycket bättre än de man köper och man blir mycket mättare eftersom det inte innehåller lika mycket luft.
Jag blev verkligen nöjd med resultatet och ska prova göra formfranska eller något liknande bröd.

Ingredienser 12 bröd
50 gr jäst
4 dl mjölk
2 msk olja
2 msk socker
1½ tsk salt
10 dl manitoba cream eller vanligt vetemjöl

Till pensling
1 ägg
sesamfrön

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till 37 grader och lös upp jästen i lite av mjölken.
Häll på resten av mjölken och salt, socker, olja och nästan allt mjöl.
Arbeta samma allt till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk ca 30-35 min.
Knåda degen på mjölat bakbord och dela den i 12 delar. Forma tekakor och lägg på plåt.
Låt jäsa ca 15 min och sätt ugnen på 250 grader.
Pensla med ägg och strö över sesamfrön.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar