lördag 8 januari 2011

Lax med dillsås och potatis

Då var jag tillbaka efter en bloggpaus. Har inte gjort så mycket spännande i köket på senaste. Har haft ett barn som först ätit upp den mat som fanns i frysen, sen så när det var dags för nytt så vägrade hon äta annat än burkmat. Tänder på g den lilla stackaren! Vi vuxna har inte heller ägnat någon större tid till matlagning och kört på gamla vanliga recept, men ska försöka komma igång med matlista igen nu när semestern är slut.
Men vi börjar med lite nya recept på barnmat. Recepten just nu är anpassade för lite större barn som börjar kunna tugga och vill ha lite bitar i maten. Min tjej är precis 10 mån. Vill man ha den mixad, så går ju det självklart bra!
Såsen missade jag tyvärr att mäta hur mycket jag tog, men 1 del creme fraiche och 3 delar kokspad borde bli bra, prova dig fram!

Ingredienser
200 gr laxfilé
3 morötter
6 små potatisar
1 gullök
vitpepparkorn

Dillsås
Kokspad
Creme fraiche el grädde
Dill
Maizena

Skala och skala potatisen och morötterna i små tärningar. Morötterna tar längst tid att koka, så de brukar jag gör mycket mindre än potatisen. Tärna även laxen i lagom stora tärningar. Skala och dela löken. Lägg vitpepparkornen i en tesil, så är de lätta att fiska upp senare.
Koka upp och koka med medelvärme till laxen är klar och grönsakerna mjuka.
Lyft bort löken och pepparkornen.
Häll bort kokspadet, men spara det.

Sås:
Koka upp kokspadet med creme fraichen. Red av med maizena och smaka av med dill och ev lite peppar.

Blanda såsen med resten och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar