torsdag 18 november 2010

Cornflakespanerad fisk och skagenröra

Fisk försöker vi äta minst en gång i veckan. Men vi försöker variera oss så det inte blir tråkigt! Den här veckan blev det en gammal favorit som vi brukar göra lite då och då. Det är panerad fisk, men istället för ströbröd så använder vi corn flakes. Det blir krispigare och och godare.
Pangasius-filéer är den bästa fisken att använda tycker jag. Den håller ihop fint och har en ganska neutral smak. Sen är den inte allt för dyr heller.

Till fisken så gjorde jag en god skagenröra.
Till skagenröran så gjorde jag egen majonäs, lite pyssligt, men ack så mycket godare.
Jag brukar följa receptet för aioli, men utesluta vitlöken.

Ingredienser 4 port

Skagenröra
2 dl skalade räkor
125 gr surumisticks
1 dl majonäs, egengjord eller köpt
1 dl gräddfil
2 msk färsk eller frusen dill
75 gr ishavsrom

Hacka räkorna och sticksen. Blanda med de övriga ingredienserna.
Smaka av med salt och peppar och låt stå kallt tills fisken är klar.


Cornflakespanerad fisk
800 gr pangasius-filéer
7-8 dl corn flakes
1 dl vetemjöl
2 ägg

Krossa corn flakesen, använd händerna eller en mortel och vispa upp äggen. Häll upp vetemjöl, ägg, och corn flakes i tre djupa tallrikar.
Vänd fisken först i mjölet, sen ägget och sist i corn flakesen.
Salta med lite och stek sen i olja och smör på medelvärme.
Det brukar behövas ungefär 4-5 min på varje sida.

Servera med kokt potatis, skagenröra och en god sallad!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar