fredag 28 januari 2011

Frasiga fiskkakor med chilifräst broccoli

Vi försöker äta fisk minst en gång i veckan hemma hos oss. Men det blir lätt att man fastnar och kör samma gamla recept hela tiden. Fick lite inspiration till denna rätt. Har gjort fiskkakor förr, men det här blev nästan bland det bästa jag gjort! Serverade sweet chilisås och japansk soja till. Den japanska sojan är lite ljusare än den kinesiska och inte lika salt och godare enligt mig.

Ingredienser 4 port
400 gr hoki-filé
200 gr kokt potatis
1 tsk potatismjöl
10 cm pujolök
1 tsk salt
1 krm peppar
500 gr färsk broccoli
1 röd chilifrukt
3 vitlöksklyftor
Sweet chilisås
Japansk soja

Skala och koka potatisen. Strimla pujolöken och skär fisken i mindre bitar. Mixa purjon och fisken i en matberedare eller med en mixerstav. Mosa potatisen och blanda med potatismjöl, salt och peppar. Blanda moset med fisken. Forma till 12 kakor och vänd dem i ströbröd.
Dela broccolin i mindre buketter och skala och skiva stammen. Koka dem mjuka i lättsaltat vatten (ca 4-5 min).
Fräs chilin (urkärnad och finstrimlad) och den strimlade vitlöken i ca 1 msk olivolja i ca 3 min. Blanda fräset med broccolin.
Stek fiskkakorna i olja ca 3 min på varje sida.
Servera med broccoli, ris, sweet chilisås och soja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar