fredag 17 december 2010

Valnötsbröd


Det var dags för soppa i veckan och till det finns det inget godare än nybakat bröd. Så jag letade igenom alla min brödböcker och fann detta enkla, men underbart goda, recept.

Ingredienser 2 bröd
50 gr jäst
5 dl vatten, 37 grader
½ dl olja, neutral
2 tsk salt
4 dl grahamsmjöl
7-8 dl vetemjöl special
100 gr valnötskärnor

Smula jästen i en bunke och häll på vattnet. Lös jästen och blanda ner olja, salt, gramhamsmjöl och nästan allt vetemjöl.
Arbeta degen ca 3-5 min i maskin eller för hand.
Låt den jäsa 30-40 min under bakduk.
Knåda in valnötterna i degen på mjölat bakbord och dela i två delar.
Forma två bröd och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk ca 30 min.
Sätt ugnen på 250 grader.
Snitta brödet med en vass kniv.
Sätt in dem i nedre delen av ugnen och sänk ungen till 200 grader.
Grädda i ca 30 min. Låt svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar