tisdag 14 december 2010

Fiskgratäng med sås på vitt vin och potatismos

Nu är jag äntligen på banan igen med matlista och bloggning. Har haft några veckor utan vidare inspiration och ork. Livet som småbarnsförälder är inte en dans på rosor alla gånger.
Men igår blev det fiskgratäng till middag. Jag hade lite vin i kylen som behövde göras av med, så då blev det vinsås, till sambons stora förtjusning.
Och som vanligt glömde jag ta en bild, men det gör inte så mkt, för det var ingen bildvänlig mat. Men smakade bra gjorde det!

Ingredienser 4-5 port
600 gr pangasiusfilé
1 fiskbuljongtärning
4 dl vitt vin, torrt
1 dl vatten
5 dl lätt creme fraiche
50 gr smör
redning

1 kg potatis
50 gr smör
½ dl mjölk
1 äggula

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg fisken i en stor gratängform och kör i ugnen ca 10 min, tills fisken är nästan klar.
Koka under tiden potatisen och börja med såsen.
Koka upp vin, vatten och buljongtärningen. Koka ner tills ungefär hälften återstår.
Blanda ner creme fraiche och smör. Red av med tex maizena så det blir en ganska tjock sås.

Häll av potatisen när den är klar och blanda ner mjölk, smör och äggulan, vispa luftigt. Smaka ev av med mer salt.

Höj ugnen till 225 grader.

Klicka eller spritsa ut moset runt fisken och häll på såsen.
Gratinera i ca 20-25 min, tills moset har fått fin färg.

Servera med tex kokta gröna ärtor eller en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar