tisdag 7 december 2010

Två varianter på havre-mellis

Till mellanmål gillar min tjej att äta frukt, men ja tycker att det inte mättar ordentligt. Så då kom jag på idéen att blanda ner lite mixade havregryn för att få det lite mera matigt. Succén var total här hemma.
Havregrynen brukar jag mixa med stavmixerna eller matberedaren.
Jag brukar även blanda i lite torkade aprikoser och hirs för att få lite mer nyttigheter i.
Här kommer två förslag på frukt man kan ha i.


Äppelgröt 3-4 port
3 äpplen
3 dl vatten
4 torkade aprikoser
2 stjärnanisar
1 tsk kanel
2 msk hirsflingor
1½ dl mixade havregryn

Skala och tärna äpplena. Klipp aprikoserna i mindre bitar. Koka upp frukten med kryddorna. Låt frukten stå och småkoka i ca 10-15 min, när den är mjuk.
Lyft bort anisen och mixa moset slätt. Ta bort kastrullen från värmen.
Blanda ner grynen och låt det svälla ca 15 min.
Äpplena går utmärkt att byta ut mot päron.

Exotisk havregröt 6 port
1 färsk ananas
250 gr fryst mango
5 torkade aprikoser
2½ dl mixade havregryn
3 msk hirsflingor

Skala och tärna ananasen. Lägg den och mangon i en kastrull och häll på vatten så att det knappt täcker. Klipp ner aprikosen i små bitar. Koka upp och låt småkoka ca 20 min.
Mixa frukten slät och häll på grynen.
Låt svälla i ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar