onsdag 8 september 2010

Bagels

Ska ha några andra mammor på fika här idag, så då tänkte jag var prefekt att baka lite gott bröd. Gjorde tre varianter med olika toppings. En med sesamfrön, en med flingsalt och en naturell.




Ingredienser 12 st
25 gr jäst
5 dl vatten
2 msk ljus sirap
1 msk flingsalt
780 gr (ca 13 dl) vetemjöl special

Till skållning:
2 liter vatten
2 msk socker

Garnering:
sesamfrön och flingsalt

Smula jästen i en bunke och värm vattnet till 37 grader. Häll vattnet över jästen och rör om så att den löser sig.
Rör ner sirapen, saltet och lite av mjölet.
Arbeta sedan i mjölet lite i taget.
Arbeta degen smidig ca 5 min i maskin.
Täck med en bakduk och låt jäsa ca 1 timme.

Stjälp upp degen på bakbordet och dela i 12 delar.
Rulla längder som är ca 30 cm lång och lite smalare på ändarna. Gör en ring av dem.
Lägg på lätt mjölat bakplåtspapper.
Jäs under bakduk ca 20 min.

Sätt ugnen på 225 grader.
Koka upp vattnet och sockret.
Koka sen 3-4 ringar åt gången i ca 3 min, vänd en gång under tiden.
Lägg upp på plåten, garnera.
Grädda i ca 20 min i mitten av ugnen.

Låt svalna på galler under bakduk.

Servera dem med tex Philadelfia-ost och rökt lax.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar