tisdag 1 mars 2011

Fläskfile med curry och banan

Det här är en av mina favoriträtter som min mamma gjorde när jag var liten. En enkelt men barnsligt god gratäng-aktig skapelse. Jag brukar normalt vara lite skeptisk mot banan i matlagning, men här så gifter den sig fint med curryn. Jag tycker att curryn ofta behöver lite salt och helst något sött, tex mango chutney, för att smaken ska komma fram ordentligt.

Ingredienser 4 port
600 gr fläskfilé
2-3 mogna bananer
5 dl grädde
1½ msk curry
½ tsk salt
redning

Sätt ugnen på 200 grader.
Putsa köttet skär både kött och banan i ca centimeter-tjocka skivor.
Smält smör i en stekpanna med höga kanter och häll i 1 msk curry. Bryn den försiktigt.
Bryn köttet och sen bananerna. Lägg dessa i en ugnsfastform.
Häll grädden i pannan och smaka av med mer curry och salt.
Reda av såsen och häll den över köttet.
Kör i ugnen ca 15-20 min.
Servera med ris och en sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar