måndag 7 februari 2011

Papikakyckling med svamp och risoni

Nu börjar jag komma tillbaka och orkar lite mer och kan röra mig ordentligt! Detta firades såklart med lite matlagning. Det fick bli en enkel kycklinggryta till dottern med risoni, det har varit väldigt mycket potatis på senaste. Det är en barnvariant av en gryta jag gjorde till oss vuxna för ett tag sen, ska lägga ut recept på den också. Min dotter är nu 11 mån, har man yngre barn så utesluter man helt enkelt buljongen och så kanske man vill mixa den till slät konsistens.

Ingredienser 4-5 port
1 kycklingfilé
1 paprika
½ gul lök
5 champinjoner
2 dl creme fraiche
2 dl vatten
½ hönsbuljongtärning
2 tsk paprikapulver
1 dl risoni

Dela kycklingen i mindre bitar och koka den med lite grovmalen svartpeppar. Finhacka grönsakerna i små, små bitar. Stek den mjuka utan att de får färg på medelvärme i smör eller olja. Häll på creme fraiche, vatten och buljongtärningen samt paprikapulvret. Låt såsen småputtra Koka under tiden risonin, den skulle koka 11 min enligt förpackningen, men jag lät den koka nästan det dubbla. Häll av kycklingen och skär eller mixa den i mindre bitar. Blanda ner kyckling och risoni i såsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar